مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com
مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com

آیین تکریم نویسنده خویی علیرضا ذیحق با حضور ادیبان و شعرای استانی در شهرستان خوی برگزار شد.

  https://s31.picofile.com/file/8472844084/2.jpg

 

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

در شهرستان خوی؛

نویسنده خویی تکریم شد

آذربایجان‌غربی _ آیین تکریم نویسنده خویی علیرضا ذیحق با حضور ادیبان و شعرا ی استانی در شهرستان خوی برگزار شد.

 https://s31.picofile.com/file/8472844084/2.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، آیین تکریم و گرامیداشت علیرضا ذیحق، نویسنده پیشکسوت خویی که آثار ادبی و پژوهشی‌اش را به زبانهای ترکی و فارسی می‌نویسد، از سری برنامه‌های «گؤروش» عصر چهارشنبه  در شهرستان خوی برگزار شد. این نویسنده خویی خالق رمان‌های عروس نخجوان، شبهای استانبول، کولاک عشق و مرد بی فریاد و همچنین مجموعه داستان‌های زخم شیشه، تصمیم کبری در ساعت عشق و غریق است.

در این مراسم فرهیختگان، ادیبان، شعرا، خوشنویسان، نقاشان و هنرمندان ساحه موسیقی بومی و مقامی خوی و دوستداران فرهنگ و هنر، شرکت داشتند و حسین اصغری، رئیس اداره ارشاد سلامی خوی از لزوم توجه و ارج‌گذاری به مقوله فرهنگ و هنر و تجلیل از نام آوران سخن گفت.


 https://s30.picofile.com/file/8472844534/IMG_20240218_191611_629.jpg

شهریار حسن زاده، نویسنده و منتقد ادبی نیز در ادامه جلسه به بیان ویژگی‌های زبان داستانی و گستره تخیل و مضامین کتاب‌های داستانی عروس نخجوان، کولاک عشق و شاعرانگی‌های مجموعه اشعار علیرضا ذیحق که با نام عطش» منتشر شده، اشاره کرد.

 https://s30.picofile.com/file/8472844576/IMG_20240220_001653_163.jpg

ذیحق مردی از جنس فرهنگ و ادب آذربایجان است.

 https://s30.picofile.com/file/8472844126/3.jpg

بهروز نصیری، نویسنده و مورخ خویی نیز در ادامه برنامه در مورد خلاقیت‌ها و شخصیت ادبی نویسنده گفت: علیرضا ذیحق تکدرختی است سرفراز، بارور و سایه گستر، شهروندی از ادرالصفا و دارالمفاخر خوی که صدایش از همه آشنایان آشناتر است.

وی افزود: ذیحق مردی از جنس فرهنگ و ادب و فولکلور ایل و تبار آذربایجان است که گاهی به فراموشی سپرده می‌شود.

حیدر طاهری چورسی هم که از منتقدین و پژوهشگران جدی آثار ترکی و فارسی نویسنده می‌باشد در این مراسم گفت: ذیحق، قلم و زبان خاص خود را دارد و در بداعت و سبک نوشتاری‌اش باید گفت که اهل تقلید و تکرار نیست و از رو دست خودش می‌نویسد.

 وی افزود: ذیحق اما مشکل مضاعفی هم در مقایسه و با مشابهت با سایر هنرمندان اقلیم‌های فرهنگی ایران دارد و آن هم اینکه، آثار منتشر شده وی به زبان مادری‌اش، با توجه مقتضیات زمان که توانایی نوشتن و خواندن به ترکی را ندارند سبب شده که اشعار، مقالات، قصه‌ها و آثار فولکلوریک چاپ شده وی به زبان مادری، از تیراژ شایسته‌ای برخوردار نباشد.

سرمایه گذاری‌های فرهنگی مقدم بر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است

پرویز علیلو، نویسنده و کار آفرین مطرح ایرانی نیز از سخنرانان دیگر مراسم ضمن قرائت شعری از آثار این شاعر و نویسنده، سرمایه گذاری‌های فرهنگی را مقدم بر سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی دانست و ضمن بر شمردن مزایای هر کدام از اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها، علیرضا ذیحق را جزو سرمایه‌های ملی و ذخایر فرهنگی کشور عنوان کرد.

 https://s31.picofile.com/file/8472844192/4.jpg

در ادامه برنامه هنرمندان خویی از جمله عاشیق غلامرضا اژدری، غلامرضا نصیرزاده، عاشیق یحیی دمیرچی اوغلو و اساتید موسیقی مقامی رضا برگشادی، مجید کهنمویی و رحیم رضا اوغلی به همراه کوهنورد نامی خوی استاد رحمانی به ایفای گوشه‌هایی از موسیقی آذربایجانی پرداختند.

بهرام صاحبدل و هاشم عابدی نیز که ازپیشکسوت‌ها شعر به شمار می‌آیند اشعاری در تجلیل مقام ادبی نویسنده خواندند و جایزه ویژه مراسم را که هدیه انجمن مفاخر بود و به خط و تحریر عباس کوچری با بیتی از عمادالدین نسیمی منقش شده بود توسط حسین اصغری، رئیس اداره ارشاد سلامی خوی و سلطانعلی دریادل و درخشانی دبیر و اعضای انجمن نویسندگان خوی به علیرضا ذیحق تقدیم شد.

حیدر جنگی هم که از فرهیختگان و فرهنگیان خوی که مسئولیت اجرای برنامه را داشت در خصوص شرح حال نویسنده با اشاره به تاریخ تولد، محله زادگاه وی در خوی و مدارس و دانشگاه‌هایی که از آنجاها فارغ التحصیل شده، شناختنامه‌ای نیز از آثار او بطور مبسوط ارائه و در خاتمه از علیرضا ذیحق به عنوان نویسنده‌ای دو زبانه یاد کرد که احساسات و اندیشه‌های خود را بنا به اقتضای سبک و سیاق موضوع گاه به ترکی و گاهه به فارسی می‌نویسد و سردبیری نشریات متعددی را به عهده داشته است.

 

علیرضا ذیحق، نویسنده نیز در پایان برنامه ضمن تشکر از حاضران و دست اندرکاران جلسه، سپاس ویژه خود را از حسین اصغری، ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانیان «سلسله نشست‌های گؤروش» اسماعیل اسدلو و موسی محمد جعفری از چهره‌های شاخص مطبوعات خوی، ابراز داشت و با این سخن‌ها جلسه را به پایان رساند: فقط با تکیه بر فرهنگ بومی و بهره گیری از ظرایف زبان مادری است که می‌توان به اوج قله‌های خلاقیت دست یافت و اثری در مقیاس جهانی خلق کرد و خوی، جدا از تاریخ و پیشینه کهن‌اش، برای من نسیمی عطر آگین از کودکی‌هایم با خود دارد و در کوچه پس کوچه‌های آن دنبال روزگارانی می‌گردم که نوجوانی‌ها و جوانی‌هایم را از من ربوده است.

به گزارش ایبنا؛ برنامه گوروش «دیدار» با شعار «سنین له گوروشوب جان کؤنولدن عزیزله رم» به همت موسی محمدجعفری، مدیر مسئول هفته نامه شفق آذربایجان، اسماعیل اسدلو، نشریه امید خوی و علیرضا ذیحق نویسنده و شاعر خویی در حال برگزاری است و این برنامه تا به امروز برای نام آوران فرهنگ و ادب خوی و تبریزاز جمله زهره وفایی، بهرام صاحبدل، هاشم عابد، محمد شاهویردی، حمید واقفی، حبیب حسن‌نژاد، مرتضی مجتهدی و عبدالله عظیم آبادی مراسم یادداشتی برگزار کرده است.



https://s30.picofile.com/file/8472844468/IMG_20240220_001653_397.jpg

نظرات 1 + ارسال نظر
ح ط شنبه 12 اسفند 1402 ساعت 22:12

«من واریمدان دئمیرم چوخلاری یوخدان دانیشیر»
بیزیم ان اؤنملی وظیفه میز معنوی و کولتورال وارلیقیمیزا صاحاب چیخماق و اونی قوروماق دیر. بو یولدا اؤنجه یازارلاریمیزی و کولتور خادیملرینی تانیماق, حیمایت ائتمک و آلقیشلاماق بیزه دوشر.
علیرضا ذیحق جنابلاری، بیر بؤیوک تورک ادبیات و کولتور خادیمی ساییلیر کی اللی ایلدن چوخ، بو یولدا اورکدن چابا گؤستریب، یازیب و یارادیب.
بو حؤرمتلی یازارا، جان ساغلیقی، اوزون عومور و بارلی حیات دیله ییریک.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.