مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com
مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com

علیرضا ذیحق به روایت سایت " بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان "

علیرضا ذیحق به روایت سایت " بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان " 

ذیحق علیرضا

ذیحق داستان نویس و شاعر آذری زبان سردبیر نشریه ی اینترنتی فرهنگ و ادب به زبان های فارسی و ترکی آذری به نام مارال است. وی اشعار، نقدو داستان‌های کوتاه خود را در کنار دیگر آثار هنری نویسندگان و شاعران در این نشریه به چاپ می رساند.

  

علیرضا ذیحق به روایت سایت " بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان " 

ذیحق علیرضا

ذیحق داستان نویس و شاعر آذری زبان سردبیر نشریه ی اینترنتی فرهنگ و ادب به زبان های فارسی و ترکی آذری به نام مارال است. وی اشعار، نقدو داستان‌های کوتاه خود را در کنار دیگر آثار هنری نویسندگان و شاعران در این نشریه به چاپ می رساند. از جمله آثار اوست: "تصمیم کبری در ساعت عشق"، " شوھر اجباری"، "درگیر عشق"، رمان "فرش قرمز"، "دروازه های آرزو"، "سَدَت و صیاد"، رمان "عروس نخجوان"،  "انگشت نما"، "حنجره ی لال"، "خود زنی"، "رازگونه" و "یک آسمان کودکی".

ذیحق در نگارش داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش سبک خاصی دارد که محصول حس شاعرانه‌ی او به هستی و همچنین بازی مخصوص او با زبانِ نوشتاری است. این زبان زاییده‌ی دغدغه‌ها و اندیشه‌های اوست؛ علاوه بر آن چندین اثری که خلق کرده و یا  آثاری که به همت او جمع آوری گشته، نشان علاقه و اشتیاق او به قالب‌های فولکوریک است که رمان "عروس نخجوان" هم از آن بی بهره نمی‌باشد. "عروس نخجوان" نوولت یا رمان کوتاهی ست که از منظر اول شخص و در طرحی خطی  به بیان خاطره‌وار داستان می‌پردازد؛ و اگرچه که پلات داستانی آن فاقد اوج است و حوادث به  صورت زنجیره‌وار پیش می‌روند، اما نمی‌توان کششی را که در نوع روایت متن نهفته است، نادیده گرفت. راوی داستان، جواد، نقاش و هنرمند موفقی ست که در کنار پرداخت به سرگذاشت خود و بیان حوادثی که در حال به وقوع می‌پیوندد، گاها به اشاراتی تاریخی - اجتماعی  و جغرافیایی می‌پردازد.او در پی یافتن گمشده‌ای، از کشور خارج می شود، به نخجوان می‌رود و در آن‌جا پس از یافتن گمشده‌ی خود، گویی که خود را می یابد، و گویی که این یافتن نیز حدیث گم شدنی دیگرست.

منابع برای مطالعه بیشتر:

  1. فرشته نوبخت، نگاهی بر رمان عروس نخجوان اثر علیرضا ذیحق، (خرداد 1387).
  2. علیرضا ذیحق، ملخ ھا و جان رنجھ ھای بھروز دھقانی، ماهنامه مارال، ش 8 (آبان 1388).
  3. علیرضا ذیحق، جایگاه ھنر و ھنرمند در جھانی خشن، ماهنامه مارال، ش 8 (آبان 1388).
  4. علیرضا ذیحق، شوھر اجباری (داستان کوتاه)، ماهنامه مارال، ش 8 (آبان 1388).
  5. علیرضا ذیحق، سدت و صیاد (داستان عامیانھ آذربایجان)، ماهنامه مارال، ش8 (آبان 88).
  6. علیرضا ذیحق، تمثیل و نماد در نمایشنامھ ی ضحاک نوشتھ ی غلامحسین ساعدی، ماهنامه مارال، ش 10 (دی 1388) ص 4.
  7. علیرضا ذیحق، شپش ھای ژنرال (داستان کوتاه)، مارال، ش 10 (دی 1388) ص 49.
  8. علیرضا ذیحق، محمد و گل اندام (داستان عامیانھ آذربایجان) مارال، ش 10 (دی 88) ص84.
  9. علیرضا ذیحق، آنا (داستان آذری)، مارال، ش 10 (دی 1388) ص ١٠١.
  10. علیرضا ذیحق، درگیر عشق (داستان کوتاه)، مارال، ش 11 و 12 (بهمن و اسفند 1388).
  11. علیرضا ذیحق، فرش قرمز (رمان -  بخش اول)، مارال، ش 11 و 12 (بهمن و اسفند 1388)
  12. علیرضا ذیحق، دروازه های آرزو (داستان کوتاه)، مارال، ش 11 و 12 (بهمن واسفند 1388)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.